با تاریخچه شرکت کانن آشنا شوید!

انتشار در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

شروع فعالیت شرکت

شرکت کانن فعالیت خود را در سال ۱۹۳۰ میلادی آغاز کرد. این شرکت در ابتدا Seikikogaku Kenkyasho به معنی «صنعت دقت نوری»، نامگذاری شد. بنیانگذاران این شرکت عبارتند از تاکه‌شی میتاهارای، گورو یوشیدا، سابورو اوچیدا، و تاکئو مائدا. هدف اصلی بنیانگذاران ساخت اولین دوربین ژاپنی ۳۵ میلی‌متری مجهز به شاتر سطح کانونی بود.

بر خلاف نام بسیار بزرگ آن، این شرکت در ابتدا یک کارگاه کوچک در توکیو بود که توسط گورو یوشیدا مدیریت می‌شد. یوشیدا عاشق مهندسی به کار گرفته شده در دوربین‌های آلمانی مثل Leica و Contax بود اما دلیلی موجه برای قیمت گزاف آنها نمی‌دید.

سر انجام وی تصمیم به کالبد شکافی یک دوربین Leica 35mm گرفت و متوجه شد تجهیزات داخلی به کار رفته، نباید توجیهی برای قیمت بسیار بالای آن باشد؛ از این رو تصمیم به ساخت دوربینی شبیه محصول آلمانی گرفت.

اولین مدل آزمایشی با نام کوآنن (Kwanon) در مجله دوربین Asahi در سال ۱۹۳۴ معرفی شد. اگر چه مدل‌های آزمایشی مختلفی از این دوربین ساخته شد اما عملا وارد بازار نشد.

اولین دوربین عکاسی کانن

برند کانن در سال ۱۹۳۵ ثبت شد و یک سال بعد اولین دوربین عکاسی کانن با نام Hansa Canon عرضه شد.

اولین دوربین عکاسی کانن از نوع ۳۵ میلی‌متری و مجهز به شاتر سطح کانونی بود. اگر چه کانن در اوایل توانایی تولید دوربین را داشت اما به خاطر عدم تخصص در تکنولوژی ساخت لنز، لنز‌های مورد نیاز خود را از شرکت Nippon Kogaku Kogyo که بعدها Nikon نام گرفت، تهیه می‌کرد.

تولید لنزهای کانن

در نیمه‌های سال ۱۹۳۷ به لطف فروش بالای دوربین عکاسی هانسا کانن این شرکت تصمیم گرفت لنزهای مورد نیاز خود را تولید کند و این هدف در سال ۱۹۳۹ با ساخت لنزهای سری Sernar محقق شد.

بروز جنگ موجب رونق گرفتن کار شرکت‌هایی مثل کانن و نیکون شد و در این میان تقاضا برای یکی از محصولات اصلی شرکت کانن یعنی لنزهای مخصوص دستگاه‌های اشعه ایکس غیر مستقیم بسیار بالا بود.

کانن تا سال ۱۹۴۶ موفق به ساخت ۲ دوربین‌ عکاسی محبوب دیگری به نام‌های JII و SII شد. نیروهای اشغال‌گر ژاپن در زمان جنگ علاقه بسیار زیادی به مدل SII داشتند و این دوربین عکاسی کانن در آن زمان به تعداد بسیار بالا فروش می‌رفت.

شروع رقابت کانن و نیکون

در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی کانن محصولات متنوعی وارد بازار کرد، از ماشین حساب‌های الکترونیکی و دستگاه‌های کپی گرفته تا محصولات صوتی و هر چند تمرکز همچنان روی محصولات مرتبط با صنعت عکاسی بود و با عرضه اولین دوربین عکاسی SLR کانن یعنی Canonflex رقابت جدی نیکون با عرضه دوربین Nikon F با این شرکت شروع شد و همچنان ادامه دارد.

این رقابت در سال ۱۹۷۱ و با عرضه دوربین عکاسی F-1 کانن، که یک دوربین پر سرعت SLR و مجهز به لنزهای بسیار موفق FD بود، وارد دور جدیدی شد. در حقیقت دوربین‌ عکاسی F-1 کانن پاسخی مستقیم و البته دندان‌شکن به دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای سری F نیکون بود.

تولید دوربین مجهز به ریزپردازنده

در دهه ۷۰ میلادی اولین دوربین عکاسی کانن که مجهز به ریزپردازنده بود یعنی مدل AE1 وارد بازار شد. دوربین AE1 کانن قیمت مناسبی داشت و به خاطر ویژگی‌های پیشرفته به سرعت جای خود را بین کاربران سراسر جهان پیدا کرد. این دوربین عکاسی کانن در آن زمان پیشرفته‌ترین دوربین جهان محسوب می‌شد.

کانن در دهه‌های ۸۰ و ۹۰

کانن در دهه ۸۰ میلادی سری T دوربین‌های SLR خود را معرفی کرد که بسیاری از کارهای مورد نیاز برای عکسبرداری بهتر را به صورت خودکار انجام می‌داد و البته محصولات فعلی این شرکت‌ هنوز هم از سبک طراحی ظاهری این سری بهره می‌برند.

چندین سال بعد کانن با همکاری شرکت کداک در سال ۱۹۹۵ دوربین EOS-DCS را ارائه کرد. بر خلاف نیکون، اولین دوربین DSLR واقعی کانن به جای هدف قرار دادن عکاسان حرفه‌ای، برای کاربران معمولی در نظر گرفته شده بود.

این دوربین که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد، EOS 30D نام داشت و مجهز به یک حسگر ۳.۲ مگاپیکسلی بود. این دوربین عکاسی کانن راه خود را به خوبی در بازارهای مصرف کنندگان باز نمود و کانن به واسطه سود هنگفت از فروش این دوربین، امکان رشد و ترقی هر چه بیشتر را در دنیای دوربین‌های دیجیتال پیدا کرد.

در سال بعدی اولین دوربین عکاسی کانن DSLR حرفه‌ای یعنی مدل ۱D عرضه شد و به این ترتیب کانن در عصر جدید گوی سبقت را در بازار مصرف کنندگان معمولی و همچنین بازار عکاسان حرفه‌ای از نیکون ربود.

برای اطلاع از اخرین اخبار پارس الرمس عضو خبرنامه شوید

با عضویت در خبرنامه پارس الرمس زودتر از دیگران از محصولات و اخبار جدید مطلع گردید

نوشته های دیگر

Pin It on Pinterest